onsdag den 14. august 2013

“Education is not preparation for life; education is life itself”


Skolen er for alvor startede igen, og det kan mærkes.
For mit vedkommende står dette år i skolens tegn, idet at det er mit sidste år på gymnasiet. Det vil sige, at dette år udelukkende vil omhandle lektier, lektier, lektier, og fik jeg skrevet lektier. Der er i dag nemlig lige præcis 317 dage til, at jeg officielt ikke længere er en elev på Nykøbing Katedralskole, men derimod er et voksent menneske, som er forberedt på livets store og små udfordringer. Men er jeg virkelig klar til de udfordringer som er i sigte?
Mange mennesker mener, at skolen lærer os om de store svar i livet. Men gør skolen nu også det? For mit vedkommende har de to sidste år på Katedralskolen givet mig svar på hvordan man bestemmer en ligning for tangenten til grafen for f i røringspunktet (1;f(1)), hvad årsagskæden i buddhisme er og at troper ikke er et varmt sted, men derimod et litterært virkemiddel i dansk.

”Uddannelse forbereder også ikke på livet, men uddannelse er derimod livet”

I 1.g og 2.g fik jeg båret mig ad med at have hest og ridning ved siden af skolen. Heste får mig til at slappe af, og det giver en stor afveksling, så man ikke kun tænker på skole, afleveringer og lektier. Men det har også været utrolig hårdt, idet at jeg har redet 6 gange om ugen, og det kan hurtigt tage 3 timer hos hesten. Det vil sige, at det har været lektier og aftensmad til sent ud på aftenen i de to år.
Lige pt. har jeg ingen hest, så for mit vedkommende er uddannelse livet. Men jeg spekulerer selvfølgelig på om jeg virkelig kan undvære heste, og om jeg virkelig ønsker ikke at være en del af ridesporten længere. Men det er et stort ansvar at købe hest igen, og jeg er nødt til at tænke på min fremtid, og at jeg om et år måske ikke længere bor på Falster.

Mange hilsner Emily

Ingen kommentarer:

Send en kommentar