søndag den 1. september 2013

ECCO FEI EUROPEAN CHAMPIONSHIPS 2013

I sidste weekend løb EM i dressur, springning og paradressur af stablen i Herning. En helt fantastisk mulighed for danske ridesport.
Jeg tog turen derover med Charlotte Hannibal, som havde givet mig min billet i 18 års gave. Jeg har glæder mig lige siden jeg fik min billet i fødselsdagsgave i marts måned, og jeg må ærlig indrømme at det er en af de mest fantastiske oplevelser jeg har haft. Det var helt fantastisk at se nogen af verdens bedste ryttere konkurrere mod hinanden, og selvfølgelig også fantastisk at se vores fire egne dressur ryttere til start. Fra Danmark havde vi nemlig Lone Bang Larsen, Nathalie zu Zayn-Wittgenstein, Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak.

Vi havde billetter til fredag, og oplevede derfor rytterne ride Grand Prix Special. Igennem hele dagen var der en helt speciel stemning på MCH Arena. Tilskuerne var fantastiske til at give alle rytterne en kæmpe hånd når de var færdige på banen. Det har helt sikkert givet rytterne en helt speciel følelse og de har 100% kunne mærke den fantastiske stemning som var over arenaen.

Nogen af mine største højdepunkter på dagen var:
- At se Edward Gal som var den sidste ryttere, og han red fantastisk. Han red til 79,479% og jeg synes faktisk at han burde have redet til mere. Han red et meget smukt program, hvor man specielt kan fremhæve piaff'erne og pirouetterne, som var nogen af de flotteste der blev lavet på dagen. Edward Gal blev dog også belønnet med 9,8 for piaff. Hvilket vil sige at den næsten har været perfekt, idet at 10 er den højeste karakter man kan blive belønnet med.
                                          Edward Gal's karakterbedømmelse for piaff. 

- En anden fantastisk oplevelse var at se Charlotte Dujardin og Valegro, som red et meget flot og sikkert program, og de blev belønnet med 85,699% og vandt klassen. Men hendes program gik ikke helt som forventet, idet at Charlotte Dujardin var en af de fem ryttere i klassen, som red forkert program, men dog formået hun stadig at vinde klassen.

Alt i alt synes jeg at det var et fantastisk smukt arrangement, og jeg vil gerne give et skulderklap til alle de hjælpende som var til stævnet. Det virkede udadtil som om at de havde rigtig godt styr på det, og jeg håber ikke at det er sidste gang at EM bliver afholdt i Danmark.

Jeg tog nogen billeder på dagen derover, og den vil jeg gerne vise jer:

                                          Stadionen inden Grand Prix Special'en gik i gang. 

                                         Lone Bang Larsen var den allerførste ryttere på 
                                         banen om fredagen. 


                                          Andreas Helgstrand og Akeem Foldager fik 71,116%


                                                   Carl Hester og Uthopia fik 78,497% 

                                         Til præmieoverrækkelsen red gardehusaren på banen. 

                                          2. pladsen gik til tyskeren Helen Langehanenberg 
                                          på hesten Damon Hill, som fik 84,330% 


                                          1. pladsen som gik til englænderne Charlotte Dujardin
                                          på hesten Valegro. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar